Peltipurkkeja, alumiinifoliota, pussillinen siemeniä, lankaa, tyhjä sikarirasia ja muuta mukavaa. Yksi ryhmistä ryhtyi tutkimaan ilmiötä ääni Hietakummun ala-asteen opettajien koulutusiltapäivässä. Tästähän voi syntyä vaikka kuinka paljon hyödyllisiä tutkimuskysymyksiä: Mitä ääni on? Milloin ääni on musiikkia? Miten ääni syntyy? Millainen ääni on miellyttävä? Miten aistimme ääniä? Opet pääsivät ihmettelemään ja kokemaan ilmiöoppimisen mahdollisuuksia Pop –Tiede ry:n järjestämässä opettajien täydennyskoulutuksessa heti ensimmäisellä kouluviikolla.
Aloitimme iltapäivän vuorovaikutteisella teorialuennolla, joka sytytti vilkkaan keskustelun ilmiöoppisen tiimoilta. Seuraavaksi siirryimme ryhmiin kokeilemaan ja ideoimaan ilmiöopiskelua erilaisten aiheiden parissa. Lopuksi eri ryhmissä syntyneet ajatukset jaettiin yhteiseksi iloksi ja hyödyksi.
Loppupiirissä opettajilla oli monenlaisia mietteitä uuteen opetussuunnitelmaan liittyvästä ilmiökokonaisuuksien opiskelusta. Tässä joitakin Hietakummun opettajien ajatuksia:
- Kysymys on tärkeämpi kuin vastaus
- Kun tutkii jotain ilmiötä, voi löytää jotain, mitä ei tiennyt tutkivansa
- Ekaluokka on yhtä ilmiötä
- Opin uutta luovuudesta
- Siedä epävarmuutta!
- Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Kun ihminen on hereillä, se voi saada vaikka kalan.
- Pohdiskelu
- Tämä ei todellakaan ole astian täyttämistä, vaan liekin sytyttämistä
- Virheistä oppii
- Lehmänhermot
- Ilmiö -oppiminen on sosiaalista, tässä autetaan ja kannustetaan toisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jätä terveisiä kirjoituksista. Kaikkiin pyritään vastaamaan, mutta vain asialliset julkaistaan.