tiistai 13. syyskuuta 2016

Kymmenjärjestelmä tutuksi toiminnallisesti

Kakkosluokkalaiset ottivat haltuun kymmenjärjestelmää toiminnallisen matematiikan keinoin. Alussa jokaisen pulpetilla oli vain kasa puutikkuja ja kuminauhoja:
Tehtävänä oli selvittää tikkujen lukumäärä. Yksitellen ei tietenkään kannattanut lähteä laskemaan. Oppilaat alkoivat koota tikkuja nippuihin niin että yhdessä nipussa oli aina kymmenen kappaletta. Kuminauhan käyttäminen tuotti päänvaivaa, mutta onneksi kavereilta sai apua.










Tikkuniput koottiin kymmenjärjestelmäalustalle, kymppien kohdalle tietenkin. Ope oli ollut hövelillä tuulella tikkuja jakaessaan ja uusia kymppinippuja kertyi mukavaa tahtia. Kun niiden määrä ylitti kymmenen, jouduimme tekemään niistä kymmenen kymppinipun puntin - satapuntin. Ja se asetettiin kymppien viereen. Viimeisissä tikuissa ei enää ollut tarpeeksi kymppinippuun. Ne saivat jäädä ykkösten paikalle.


Ylhäällä on siis kuvattuna luku 172.


Lopuksi oppilaiden tulokset koottiin taululle ja vertailimme eri oppilaiden saamia lukumääriä.


 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä terveisiä kirjoituksista. Kaikkiin pyritään vastaamaan, mutta vain asialliset julkaistaan.