Viikolla 14 vietettiin perinteistä valtakunnallista lukuviikkoa, jonka aiheena oli tänä vuonna Lukemalla parempi maailma. 4B otti osaa lukuviikon viettoon pyrkimällä sukeltamaan lukutaidon ja lukemisen tarjoamiin mahdollisuuksiin tehdä hyvää ja iloita & oppia yhdessä. Samalla kertasimme sitä, miten lukemalla voi myös monella tapaa kehittää omia taitojaan ja tukea terveyttään.
Pyrimme tuottamaan lukemalla iloa ympärillemme järjestämällä lukuviikon aikana pari eri-ikäisille suunnattua lukutapahtumaa. Näistä toisessa pidimme 2B-luokan kanssa yhteisen lukuhetken. Yhteisen hetken aluksi 4.luokan oppilaat kertasivat lukemisen hyötyjä, jonka jälkeen oppilaat jaettiin pienryhmiin. Ryhmissä 2. ja 4.luokan oppilaat lukivat yhdessä 2.luokkalaisten pulpettikirjoja ääneen. Kukin ryhmä sai valita itse lukupaikkansa ja pian kotiluokat sekä käytävän pöytäryhmät täyttyivät kirjojen ääreen kokoontuneista oppilaista. Tätä yhteistoimintaa oli upea seurata - yhteislukemisessa on oma suloinen tunnelmansa!
Toisessa lukuviikon tapahtumassa kutsuimme vanhemmat ja koulumummin ja -vaarin runolliseen etäaamukahvihetkeen. Oppilaat olivat kirjoittaneet runoja monella tapaa, esimerkiksi haiku- ja tankarunojen muodossa, ja nämä runot esitettiin aamuhetkessä. Runoilun lomassa oppilaat vinkkasivat osallistujille myös lukemisen hyödyllisiä puolia. Oli jälleen mukavaa ja opettavaista huomata, että eri-ikäisten yhteen kokoontuessa on mahdollista saada paljon iloa puolin ja toisin.
Lukuviikon teemaan tartuimme myös tutustumalla uutistoimittajan ammattiin. Miten lukutaidosta on hyötyä toimittajan ammatissa? Mistä uutiset tulevat ja kuka ne valitsee? Ovatko uutiset aina totta? Entä onko mahdollista ymmärtää uutisia ilman lukutaitoa? Muun muassa näitä näkökulmia kävimme läpi yhdessä uutisankkuri Piia Pasasen kanssa. Oppilaille nousi mieleen paljon aiheeseen liittyviä kysymyksiä ja Piia vastasi kysymyksiin ahkerasti. :) Oppilaat oppivat paljon uutta, mm. sen, että toimittajan työssä hyvä lukutaito on avainasemassa.
Entä onko lukutaidosta hyötyä harrastuksissa? Tätä pääsivät oppilaat pohtimaan erään mielenkiintoisen esimerkin kautta, kun oppilaan vanhempi Jenni saapui luokkaan esittelemään tuomariharrastustaan. Mihin jääkiekkotuomari tarvitsee lukutaitoa? Yllättävän moneen asiaan :), sen Jenni esimerkiksi oppilaille opetti.
Ehkäpä emme aina tule pohtineeksi sitä, kuinka monessa asiassa lukutaidosta onkaan hyötyä.
Lukuviikon aikana pelasimme myös kirjallisuuspakopeliä. Pelillisyyden keinoin kertasimme luokassa luetun kirjan sisältöä ja haimme näin lukukokemukseen yhteisöllistä näkökulmaa sekä ilon tunteita. Tämän pelin tarkoituksena oli selvittää yhteistyötä tehden kirjaan liittyvät seitsemän tehtävää samalla aikaa vastaan pelaten. Jännitys säilyi viime minuuteille asti, mutta niin siinä lopulta kävi, että kello jäi tällä kertaa toiseksi.:)
Lukuviikon aikana saimme huomata, että lukemalla voi todella tehdä maailmasta paremman paikan, sillä jo pienikin lukemisen parissa vietetty hetki yksin tai yhdessä muiden kanssa voi aikaansaada suurta iloa!
*** 4B toivottaa kaikille lukuiloa kevääseen! ***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jätä terveisiä kirjoituksista. Kaikkiin pyritään vastaamaan, mutta vain asialliset julkaistaan.