Seuraavassa oppilaiden kertomana matkapäivän kulku:
Aamulla meidän piti olla satamassa 6:30 ja siitä me lähdimme laivalla Tallinnaan. Ennen retkipäivää teimme kuitenkin jo valmisteluja matkaa varten. Valmistimme mm. powerpointin ja videon tallinnalaista koulua varten, joilla esittelimme kouluamme.
Tallinnassa menimme ratikalla ystävyyskoulullemme. Ratikassa on se outo juttu Tallinnassa, että ratikka pysähtyy keskellä katua ja ihmiset juoksevat tien yli tien keskelle ratikkaan. Autoilijat pysähtyivät kyllä hienosti antamaan meille tietä.
Odotimme tiukkasääntöistä koulua ja että kaikilla olisi koulupuvut. Kun astuimme sisään, oppilaat olivatkin normaaleissa asuissa niin kuin mekin. Koululla meitä oli vastassa mukava Karola-opettaja, joka vei meidät ensin koulun kellarikerrokseen vaatekoppien luo. Tässä koulussa oppilaiden ulkovaatteet säilytetään luokittain lukollisissa verkkokopeissa. Tämä oli meille uusi kokemus, sillä omassa koulussamme ei tällaisia ole.
Seuraavaksi meidät vietiin koulun saliin, jossa meitä oli odottamassa 6.-7.luokan oppilaita. Koulun rehtori toivotti meidät ensin tervetulleeksi ja saimme kuulla koulusta. Opimme esimerkiksi sen, että koulussa on 700 oppilasta, joten se oli kaksi kertaa suurempi kuin meidän koulu. Siellä on enemmän oppilaita, koska siellä oli myös vanhempia oppilaita, kun taas meidän koulu on ainoastaan alakoulu. Suomen ja Viron koulut vaikuttivat olevan aika samanlaisia, mutta vierailukoulussa oli pakollista opetella suomea, mutta täällä meillä ei ole pakollista opiskella viroa. Suomen kielen opiskelu on pakollista juuri tuossa koulussa, mutta se ei ole yleistä muuten Virossa. Suomalaisessa ja virolaisessa koulussa on myös hyvin samanlaiset oppiaineet ja eroavaisuuksia löytyy koulujen aikatauluista.
Salissa esittelimme itsemme sekä koulumme. Meillä oli heille video ja power pointti, molemmat suomeksi. Virolaiset oppilaat eivät ymmärtäneet esityksestämme välttämättä kaikkea, sillä he olivat vasta aloittaneet suomen opiskelun.
Sitten virolaiset oppilaat saivat kysyä meidän koulusta sekä Suomesta sekä me saimme esittää kysymyksiä Virosta ja virolaisesta koulusta.
Sen jälkeen virolaiset järjestivät meille Kahootin. Opettajat sekoittivat meidät virolaisten oppilaiden kanssa. Jokainen meistä sai virolaisen parin. Se oli hyvä ajatus opettajilta, koska tutustuimme näin niiden kanssa. Kahootin aiheena oli Viro.
Sitten lähdimme kiertämään ja katsomaan koulua muualtakin. Kävimme vierailulla esimerkiksi musiikkiluokassa, kielten luokissa ja atk-luokassa, jossa oli paljon tietokoneita ja muutakin elektroniikkaa. Kävimme myös esimerkiksi kuvataideluokassa, jossa oppilaat olivat piirtämässä perspektiiviä. Kierroksen lopussa näimme koulun ruokalan, jossa koulun oppilaat saivat ostaa pienestä kioskista välipalaa, esimerkiksi jäätelöä. Muuten ruokala näytti samalta kuin meidänkin koulun.
Sitten menimme koulun pihalle, jossa söimme meidän eväät. Kokeilimme myös koulun pihalla olevia leikkitelineitä, joista erityisesti keinulauta ja karuselli olivat mukavia.
Kouluvierailun jälkeen lähdimme raitiovaunulla vanhaan kaupunkiin. Kiertelimme muutamia nähtävyyksiä, mm. Toompean kirkon ja raatihuoneen, joita olimme valmistelleet esittelemään toisillemme pareittain etukäteen. Kävimme myös näköalapaikoilla ja otimme valokuvia sekä poikkesimme kaupassa herkkuostoksilla. Useimmat ostivat limonadia ja mustikkavalkosuklaata, jota joku suositteli tuliaiseksi. Kierroksen jälkeen lähdimme takaisin laivalle.
Odotimme puoli tuntia terminaalilla, että pääsisimme laivaan. Laivaan päästyämme menimme hytteihin makaamaan ja osa nukahtikin. Sitten hetken levättyämme,
menimme buffetiin syömään. Laivamatkan jälkeen olimme takaisin Suomessa noin klo 18.30.
Oppilaiden ajatuksia vierailusta Tallinnaan:
Mielestäni vierailun kohokohtia oli se, kun saimme pelata Kahootia virolaisten oppilaiden kanssa toisia pareja vastaan. Opin, että ystävyyskoulussamme on pienet luokkahuoneet, mutta suuri piha ja kaikkia eri aineita opettaa eri opettaja.
Minut yllätti se, että koulu oli niin iso tai ainakin siltä se tuntui. Vierailu toisen maan koulussa tuntui aluksi jännittävältä, mutta sitten lopussa se ei enää jännittänyt niin paljoa ja mielestäni koko ajan oli hauskaa sekä mielenkiintoista, koska sai oppia uusia asioita.
Minä tykkäsin retkestä todella, sillä olin yksi harvoista, joka sattui pääsemään retkelle ja muutenkin retki oli erilainen kuin muut retket. Opin retkellä paljon Tallinnan koulunkäynnistä ja nähtävyyksistä.
Tein yhden suuren oivalluksen ja se oli se, että erilaiset koulut ja oppilaat käyvät hyvin yhteen.
Kohokohtia olivat mielestäni nämä: kun Kahoot-tiimit kerrottiin ja kun esityksemme näytettiin. Minä yllätyin siitä, kuinka iso koulu oli ja kuinka iso piha oli. Päivä oli mielestäni kiintoisa, sillä oli mielenkiintoista päästä vierailemaan toiseen maahan ja tutustua siellä kouluun. On hyödyllistä, että on tällaisia retkiä, jotta oppilaat oppivat muista maista ja niiden kouluista.
Yllätyin siitä, että koulu voi järjestää jotain näin hienoja juttuja. Oli mahtavaa päästä Viroon, koska en ole ennen ollut siellä ja oli mukavaa seuraa!
Päivässä onnistunutta oli se, että ei ollut yhtään tyhjiä hetkiä, jolloin ei ollut mitään tekemistä.
Tallinnan vierailupäivä antoi minulle hyvän mielen!
Minä pidin todella paljon matkasta ja ylipäätänsä olen kiitollinen, että pääsin tuonne reissuun, kun se oli niin hieno ja mahtava kokemus minulle.
Opin päivän aikana, että virolaisen ja suomalaisen koulun välillä ei ole paljon eroa.
Minut yllätti se, että virolaiset ottivat meidät niin hyvin vastaan. Toisen maan kouluun tutustuminen tuntui mukavalta ja myös jännittävältä, koska olin odottanut sitä innolla ja myös jännityksellä. Ulkomaille meneminen oli mielestäni kiva kokemus ja upea mahdollisuus. Koin, että vierailusta oli se hyöty, että opimme toisen maan kulttuurista asioita ja eroavuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jätä terveisiä kirjoituksista. Kaikkiin pyritään vastaamaan, mutta vain asialliset julkaistaan.