maanantai 13. toukokuuta 2013

Peli

Peli
Opettajamme Jussi halusi, että opimme jotakin uutta maailmasta. Kouluun hommattiin leikkirahat ja oppilaat jaettiin kuuteen ryhmään. Ryhmät edustivat firmoja. Jokaiset firmat tekivät yhteistyötä jonkun toisen firman kanssa, mutta eivät vielä tienneet minkä.
Pelin alussa firmoilla oli käytössään kaksituhatta euroa.
Kaikille firmoille annettiin paperilappuja joihin kirjoitettiin joko plus tai miinus. Yhteistyössä olevat firmat pelasivat toistensa kanssa. Jos kumpikaan firmoista ei hyväksynyt tarjousta (verrataan nyt vaikka johonkin bisnesmaailman tarjoukseen) raha ei liikkunut. Jos molemmat laittoivat sen sijaan hyväksyivät tarjouksen he saivat suuren määrän rahaa (riippuen pelikierroksesta). Jos taas yhteistyöfirmoista toinen pelasi miinusta, ja toinen plussaa, he menettivät rahaa molemmat. Tarkemmin, toinen hyväksyi ja toinen ei hyväksynyt tarjousta. Kuitenkin plussaa pelannut firma menetti enemmän rahaa kuin miinusta pelannut firma. Joka kierroksella tappioiden määrä suureni . Yhdellä kierroksella ei tarjouksen hyväksymisestä tullut kun vaan 10 euroa, kun rahaa pystyi menettämään jopa 1000 euroa.
Tässä pelissä oli luottamus erittäin tärkeä asia jos halusi pärjätä, etenkin silloin kun Jussi paljasti yhteistyössä olevat firmat. Yksi firman jäsenistä sai mennä neuvottelemaan, mitä seuraavaksi tehtäisiin yhteistyössä olevan firmansa kanssa. Jos heihin ei voisi luottaa, niskaan saattaisi tulla isotkin sakot. Pelin idea oli opettaa meille mitä maailmassa tapahtuu koko ajan ja saimme tavallaan leikkiä kuuluvamme johonkin firmaan, jonka pitää harkita luottaako toiseen
firmaan vai ei.
Laura Ahonen 5A

 

Peli


Opettajamme piti tämän pelin meille, jotta oppisimme jotain maailmasta. Pelissä edustimme firmaa, saimme myös yhteistyökumppanin, jota emme tienneet.
Peliteoriassa oli plus ja miinustilanteita joissa joko menetimme tai voitimme rahaa riippuen siitä, että laitoimmeko sopimukseen plus vai miinus, myös kumppanimme päätös vaikutti. Kolmannella kierroksella saimme tietää kumppanimme. Siitä lähtien saimme neuvotella sopimuksesta kumppanin kanssa.
Pelin lopussa katsoimme kenellä on eniten rahaa. Rikkain ryhmä tietysti voitti. Opettajamme halusi siis että opimme jotain maailmasta. Hän vertasi peliteoriaa ihmisen selviytymiseen. Esimerkiksi, kun ihmiset elivät ’’ laumoissa ’’ niin kuka lähti pakoon kun leijona hyökkäsi? No vastaus on tietenkin lapset. Sillä aikuiset pelasivat plussaa. Jos aikuiset pellavat miinusta (eli pelastavat vain itsensä) no sittenhän kävisi huonosti.
Itse opin pelistä rahan arvon. Esimerkiksi ’’ riski ’’. Jossain pelissä on helppo sijoittaa rahaa, mutta oikeassa elämässä se ei ole niin helppoa, kun sijoittaa omaa rahaa. Oikeassa elämässä peliä voi soveltaa monessa asiassa. Kuten koulussa, jos joku oppilas ymmärtää jonkun asian. Eli jos hän pelaa plussaa joka tarkoittaa sitä, että hän opettaa asian toiselle oppilaalle niin useampi oppilas osaa asian. Mutta jos ensimmäinen oppilas pelaa miinusta vain hän osaa asian.
t:Konsta Mäkinen 5.A


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä terveisiä kirjoituksista. Kaikkiin pyritään vastaamaan, mutta vain asialliset julkaistaan.